måndag 14 juli 2014

Make over i köket

I helgen har jag gjort en "make over" i köket. 1999 satte vi in vårt IKEA-kök med tanke på att vi skulle skaffa barn (ville ej ha ett dyrt kök som blev repigt) och leva i köket (golvyta på 52kvm) med både bollar, spel, gåstolar, bilar/dockor, barn bak m.m  När vi köpte köket enades vi om att ha speglar i luckorna (ram) som vi skulle kunna måla lantligt när vi var trötta på det. Och trött på det har jag varit en tid, men nu tog jag tag i det. Utan mannens vetskap inhandlades färg (chalk paint grey) , medan mannen fick i uppgift att köra och handla mitt wax (clear) som jag lagt undan i en affär.

När mannen åkte till stugan med dottern i fredags kl 14.00 påbörjade jag projektet "make over", turligt nog kom han hem (19,00) när jag målade andra strykningen på sista lådan i lådhurtsen. Puh.
Och gissa om jag blev glad när han sa: - Wow, det blev ju super snyggt. Verkligen!!

Här kommer bilderna
(hmm man kanske skulle städat innan man tog bilderna men jag har bara plockat ner allt från hyllorna så de inte skulle vara i vägen, tillsammans med allt annat som stod där redan ;) haha)





...efter en strykning av det grå ser skafferi och kylskåp ut så här.


drygt 24h senare (inkluderat både filmkväll och sömn och stor städning i köket) med 2 strykningar av chalk paint-färgen och 2 strykningar med wax (clear) så blev resultatet så här...




Socklarna kommer att sprayas granitgrå i veckan, som kontrast till allt ljust. Jag tror att det blir snyggt.

Jag passade även på att klä om kökssoffans lock, men någon har "tagit" min häftpistol så silvertejp får agera fäste så länge :(


Så summa summarum blev ett "nytt" kök för ca 550:-, det gäller ju att vara sparsam och att återvinna nu när jag valt att sluta på ett av mina jobb. Men det är viktigare att må bra än att få mer i lön och bli illa behandlad.  

Då har jag "bara" furupanelen i hall-taket kvar att måla vitt, innan projektet att göra om badrummet (min födelsedagspresent) med ny kommod och färg på väggarna (våtrums väv)

Ha en underbar måndag, Kram M






2 kommentarer:

  1. Blir så himla fint... längtar tills jag får se det irl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack AM, det blev så sjukt bra. Till och med barnen älskar det ;) och är noga med att städa upp efter sig. Hmmm undras hur länge det varar. Kram M

      Radera