lördag 27 maj 2017

Jag älskar sukulenter

Kul att du tittar in

Idag är det helt underbart och varmt i södra Sverige. Äntligen kom den där värmen som får allt att växa och gro. Idag tittade jag in i sonens "växthus" och det är nästan så man ser hur tomatplantorna växer medan man står där. Luktar gott gör det också.  Tyvärr är jag allergisk mot grönsaker (faktiskt sant) så jag har hittar min egna variant på att "odla" växter. Så idag blir det en beskrivning på hur jag gör sukulenter av papper. Tyvärr så får vi i Sverige inte köpa "Stamp it up" produkter så efter några försök att få tag i deras dies i US så gav jag upp och hittade min egna lösning :) 

Så här kommer beskrivningen på blommorna jag gjort till servettringarna till kvällens gatufest (bor på landet och har 2 grannar på samma gata/väg)


Du behöver:
Liten retro blompunch
Blom dies med minst 4 olika storlekar (Min kommer från Wish/AliExpress/Ebay och kostade mindre än 20kr inkl frakt)
CS i grönt (jag har valt spillbitar i olika nyanser)
Färgdynor (jag har valt de jag har hemma, ljus-Distressed oxide Iced Spuce, Grön-Distressed oxide Peeled Paint, Lila-Versa Color 157 Amethyst och Mörk-Distresse ink Walnut Stain)
Falsben
Lim
Mjukmatta och kul-verktyg att forma blomman med
Spansk mossa
5*30cm långa remsor i CS till servettringarna
Limpistol




 Stansa ut en i varje storlek och glöm inte den lilla retroblomman


Nu är det dags att chalka alla ytterkanterna i alla färgerna. Både på ovan och undersidan.




Japp, det fattas ett foto efter Walnut stain men du ser på bilden nedan att det är lite mörkare ;)

Nu är det dags att ta falsbenet och dra mot pappret. Ta långsidan på falsbenet och dra mot ovansidan om du vill ha blomman böjd uppåt eller mot undersidan om du vill ha den böjd neråt. Ska göras på alla blommorna utom den minsta.


Nedan kan du se skillnaden på neråt och uppåt :)


Dags att limma. Jag drog en limsträng runt cirkeln på de 3 största blommorna och sen satte jag ihop dem. den minsta satte jag en liten lim-dutt på varje kronblad och satte sen den på plats för att täcka hålet på de andra blommorna. Sen tog jag blomman och la på den mjuka mattan, och tryckte till i mitten med kulverktyget. 


Hoppas du kan se skillnaden mellan de två olika blommorna. Böjd uppåt eller neråt. 



Klart för att dekorera. Ovan har jag bara lagt dem på lite spanskmossa.

Själva servettringarna gjorde jag så här:
5*30cm vit CS som jag chalkade med Walnut stain på kanterna. 
Snurrade CS runt en limflaska (Tacky glue, stående) och limmade med limpistolen vid första mötet, sen fortsatte jag snurra runt resterade bit av CS och limmade även på slutet. Så nu blev det en stabil cylinder.
Tog lite spanskmossa och fäste på servettringen med limpistolen.
Satte fast en klick smält lim på undersidan av blomman (mitten) och tryckte fast på servettringen.
Sjukt enkelt och sjukt snyggt ;)




Snygg detalj till kvällens dukning. Nedan är bordsdekorationen till festen :) Enhetligt och snyggt och temat ser ut att vara grönska :)


En annan grej som kan vara snygg att göra och ge bort, är ett fejk blomsterarrangemang. Vi har en del studenter att uppvakta både kusiner, vänner och idrottskompisar, så då kan en sån här grej vara perfekt till tonåringen som ändå glömmer bort att vattna ;)



Lyktorna är Student, Maja Lyktor, där en del av priset går till barncanserfonden.



Kul att du tittade in och hoppas att du blir sugen på att testa göra dessa enkla blommor.
Vid en regnig dag så kommer jag att ge mig på att göra några orange små blommor på stam för att skapa höjd. Men det tar vi då 

Trevlig helg
Kram
Malin



4 kommentarer:

  1. Verkligen fina, tänkte just att de går att använda till andra dekorationer inte bara till servettringar och här ser jag ju att du gjort det, jätte snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Annica <3 man kan ha de överallt ;) Kram m

      Radera
  2. Superfina. Var får man tag i spansk mossa? ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christel <3 jag köpte en påse i blomsteraffären. Testa där de har garanterat :) kram

      Radera