fredag 11 oktober 2013

Pärm av chipboard

Har ni sett Tim Holtz nya pärmfodral, plastfickor mm. Japp, jag köpte naturligtvis av alla sorterna och jag älskar dem, så snygga!...med det blir ju hur dyrt som helst i längden. Så jag bestämde mig för att göra mina egna, och det bästa med det är att jag kan göra den i vilken storlek som jag vill. TH's 'r 13*18*4cm. Jag har gjort dessa i 15*18*4cm.

 
Jag började med att skära till chipboarden, 2st 15*18 cm och 1st 4*18cm

 
En vän har fixat spillbitar på "tygpapper" som man har när man gör böcker på boktryckeri, Tyget är helt stumt och man kan använda både lim och dubbelhäftande tejp.

 
Jag limmade fast chipboarden på "tygets" baksida, som distans mellan chipboard bitarna använder jag en spillbit av chipboard. Jag klippte/skar runt så det bara var ca 3-4cm runt om. Sen klippte jag "hack" för att få till snygga kanter. Limdax!



När alla "kanterna" var limmade, böjde jag pärmen för att se så allt var som det skulle ;)


Jag mätte ut och satte fast TH's ringhållare (vet ej vad det heter egentligen). På utsidan limmade jag på en ny 4*18cm "tygpappers" bit, ovanpå bradsfötterna. Dels för att bradsen (som håller ringhållaren på plats) ej ska röra sig också för att det ska vara snyggt. På insidan har jag skurit till 2st 14*17cm papper för att täcka chipboarden.


Så, nu är pärmen klar.Jag dekorerade varsamt med Tilda (färglagd med promarkers) och några blommor, inuti fylldes den med tips på färgkombinationer till promarkerfärgläggning :)...

 
...och det finns även plats i pärmen för liknande till Distressmarkers.



Vill även passa på att visa sonens pärm (den första vi gjorde) i svart "tygpapper". Han har laminerade ark i sin, där han förvarar clear och EZ monterade stämplar. Han ska dekorera med namn mm när han har lust, hihi (japp, tjock klar enamel här också, som han sen har knäckt när han tog ut den ur frysen)



Jag håller på med en i metalltejp, så vem vet det kanske blir ett punkigare inlägg imorgon.

Reviderat 2013-10-16
Lägger bilden här istället för ett nytt inlägg.
Detta är pärmen med samma mått som ovan.
Jag gjorde även en låda (med chipboard 25*20cm och 10cm hög) som skulle blivit en resväska, men den blev för tung. Så jag tog beslutet att göra de till en ask...full av pyssel till min 8åriga guddotter <3. Hon gillade den!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar